woensdag 8 april 2009

Dag 62 in Salzburg -> Graz

Verslag zondag 5 april

De titel geeft in dit geval, volledig de dag weer… Vooral de pijl dan. We hebben eigenlijk de hele dag tussen Salzburg en Graz gehangen. Na een ontbijt in de jeugdherberg, dat bijbetalen was en je reinste afzet, begonnen we aan onze rit ‘richring Graz’. We hadden op voorhand een plan gemaakt van wat we allemaal op de terugweg konden zien. Twee dagen in Salzburg is namelijk iets te lang dus hebben we nog uitgebreid de kans om op zondag de omgeving te verkennen. Eerste bestemming is de waterval. Het is een grote bekende waterval in de buurt van Salzburg, als hij al een naam heeft, ben ik hem vergeten. Het is prachtig warm weer vandaag maar op bij de waterval te geraken moeten we een tiental meter door de sneeuw stappen. Oostenrijk, vol contrasten! We hebben wel wat een berg moeten beklimmen om onze auto zo dicht mogelijk bij de waterval te parkeren maar ’t is nu niet dat we al uren gereden hebben. Het ene moment in een levende stad (behalve ’s nachts dan), het andere moment in de ongerepte natuur. De waterval is prachtig, best groot en ligt in het midden van een bos. Het was in elk geval het ommetje wel waard. De volgende bestemming is een kasteel. Er liggen twee kastelen die wel de moeite zijn op onze weg naar huis. Op voorrand besloten we er maar één van de twee binnen te gaan uit tijdsoverwegen. Na de berg (een kwartiertje bergop) te hebben beklommen voor het eerste kasteel merken we dat we ongelofelijk voor zitten op schema en we dus eigenlijk nog wel tijd hebben om dit kasteel ook te bezoeken. De inkom is 9 euro. Ik heb mijn keuze snel gemaakt. Ik ben geen kasteelfreak dus ik denk er niet aan om twee keer op één dag negen euro neer te tellen om wat door oude koude gangen te lopen (en dat terwijl de zon ongelofelijk warm het landschap opfleurt :) ). De andere willen wel binnengaan dus ik zeg dat ik wel wacht op een bankje. Het bankje staat perfect trouwens: in het zonneke, tussen de kasteelmuren en nog niet voorbij de dure inkom. Ik heb mijn muziek hier, een boekje voor school, een paar boterhammen (’t is ondertussen nl 12 uur), water. Ik kom niets te kort. Na mijn medereizigers daar ook van te hebben overtuigd, laten ze hun truien bij mij achter en gaan op verkenning in het kasteel. Twee uur later zijn ze terug en ik heb gelukkig geen spijt van mijn besparing. We rijden van kasteel één naar kasteel twee dat een vijftigtal minuten verderop ligt. Dit kasteel is minder toeristisch maar heeft inhoudelijk meer te bieden (vele kamers gevuld met oude meubelen en andere kasteelinhoudattributen). Bij het eerste kasteel stond vanaf de parking alles aangegeven in vier talen en volgens Denisa hadden ze de audiogids zelfs in het Nederlands. Bij het tweede kasteel, is er 1 gids die we voor ons alleen hebben en die enkel Duits spreekt. Vooraleer de gegidste tocht door het oude kasteel begint (kasteel van een aartsbisschop, dat lang diende als gerechtshof, folterkamer inclusief) moeten we nog even wachten. Er is ook een traditioneel café, met oude Duitstalige traditionele muziek (al geen schlagers dus). Hier drinken we om de tijd te doden een beker Glumosch, het is het concept van Glühwein maar niet met wijn maar met een zelf gebrouwen sap. Het is erg lekker, warm en gekruid. Daarna worden we door 18 van de 100 kamers van het kasteel gegidst en ik ben blij dat ik dit kasteel gekozen heb om binnen te gaan. De persoonlijke gids maakt het ook al meer z’n geld waard. Voor de Spanjaarden valt het wel wat tegen dat het enkel in het Duits is maar als we af en toe iets vertalen gaat het ook wel. Voor mij is het in elk geval geen probleem! Daarna drinken we nog een koffie in het café om er voor de rit naar huis tegen te kunnen en dan volgt de rit… afschuwelijk! Kronkelwegen, door het bos, in het donker, met een ondertussen lege maag, ... Denisa wou deze weg nemen om de snelwegen te vermijden (op de heenweg hebben we 4,5euro moeten betalen voor de snelweg en dat wil ze niet meer… Maar op deze manier doen we méér dan 4,5 euro op aan benzine! Onlogische Tsjechische zuinigheid! Maar goed, ik moet niet rijden dus ik protesteer niet… Tot mijn maag het op een protesteren zet. Op die verlaten weg hebben we zelfs een keer alles moeten dichtgooien omdat er een ree over de weg liep. Denisa zegt dat ze het naar de dierenarts zou brengen, moesten we het aangereden hebben… Ik neem niet deel aan deze discussie! Ben al lang blij dat Quiké zo goed kan rijden en ons er zonder veel moeite veilig heeft uit gekregen. Na een uur kronkelweggetjes ga ik toch maar voorin zitten. Om half tien zijn we eindelijk in Graz. We regelen nog even de geldzaken en dan brengt Ginés mij met de auto nog naar huis. Een voordeel van die Spanjaarden! Die staan erop dat te doen want toen ik zei dat ik het wel kon wandelen hebben ze het zo gedraaid dat Ginés dezelfde avond nog de auto naar de verhuur zou brengen en daardoor mij eerst thuis zou kunnen afzetten. Het was een heel leuk tripje en ik ben toch dankbaar dat ik voor mijn deur wordt afgezet! Moe en uitgeput na die autorit :-). We zijn er al bij al veel goedkoper vanaf gekomen met de auto dan dat we met de trein zouden zijn gegaan en we hebben er veel meer aan gehad. Perfect dus!
Thuis gekomen maak ik nog een salade en ga voldaan maar zonder plannen voor de volgende week slapen.

1 opmerking:

  1. Hallo Tine
    Bedankt voor de tips over Salzburg. Meer erover als we elkaar zien in Nendaz :-)
    Ik zie dat je de Tsjechische zuinigheid en plantrekkerij hebt ontdekt. Ze zijn de echte Hollanders van de oostkant van Europa. Ze draaien elke kroon 2x om voor hem uit te geven. Op zich geen slechte houding, maar ze nemen dan nooit een beslissing die je verder helpt. Of ze zeggen niet rechtuit: da's te duur. Wat gaat dat worden met de euro?

    BeantwoordenVerwijderen