vrijdag 12 juni 2009

Dag 128 en 129 in Graz : verslag van een dag, zonder reden tot verslag

Donderdag 11 juni en vrijdag 12 juni 09

Volle zomer hier! Met het raam open en mijn benen in de zon op de vensterbank begin ik al bijna naar gewoonte mijn studiedag. Vandaag is een feestdag dus alles potdicht en de kerk beleefd drukke tijden. Nee, ik moet toegeven, dit is tot nu toe de feestdag met het minste kerkgangers. Ik heb ook geen flauw idee wat Fronleichnam betekent dus misschien is het helemaal niet zo kerkelijk. Maar goed, terwijl kleine kinderen op het kerkplein spelen en door het watertje op het plein lopen lees ik ijverig Duitse teksten om mijn examen voor te bereiden. Vandaag is een studeerdag maar morgen wordt weer een taakdag. Al moet ik op vrijdag ook wel opstaan omdat ik les heb. De vrijdag verloopt als volgt: lezen, les, officiële staatsburger van Oostenrijk worden (voor twee weken weliswaar … moest nog een officieel document gaan ophalen dat ik wat uitgesteld had, maar alles nog volgens de regels!), weer lezen, weer les, opzoeken en lezen in de bib, en u gelooft het of niet, dan was het alweer 21.30h! (het sluitingsuur van de bib). Nu heb ik geen flauw idee waarom ik een saaie dag als deze beschrijf.. sja, het is maar dat iemand het weet! Ik heb vandaag misschien een beetje gebrek gehad aan contact met medemensen. Dit weekend is het ‘Afrika Fest’ in een park in Graz, niet zo ver van mij. Daar plan ik morgen, als pauze dan toch even mijn kop te laten zien! Hip hoi! Afrika in Graz, ik ben eens nieuwsgierig. Toppunt van de dag is misschien het afstuderen van mijn huisgenoot. Hij is nu bachelor of Arts… de reactie als ik hem feliciteerde: Och, jij bent afgestudeerd, voor ik aan mijn studie begonnen was! ( verwijzing naar de leeftijd) Sja, Belgische ijverigheid. Amai, klinkt ook ni bepaald natuurlijk maar goed. Bye! X

1 opmerking:

  1. Hoi Tine
    Gefeliciteerd met het staatsburgerschap van Oostenrijk. Moest je er examen voor afleggen? Waarschijnlijk was de laatste vraag: wat is Fronleichnam. Fronleichnam of sacramentsdag of Corpus Christi (meer naar het zuiden) is een feest op de tweede donderdag na pinksteren (60 dagen na Pasen) waarbij wordt herdacht dat de hostie het lichaam van Christus werd. Vandaar dat ze die dag op z'n minst rondgaan in processie om de hostie te laten zien. De priester loopt dan onder een draagbaar baldakijn en showt de hostie met z'n chicste kelk in de andere hand. 't Is trouwens een feest dat afgekeurd werd door de protestanten die het niet zo op hadden met dat hostie en lichaam gedoe. Gevolg: hevige aanhangers in Zuid-Duitsland en blijkbaar ook Oostenrijk. Hier is het totaal verdwenen.

    BeantwoordenVerwijderen