zaterdag 4 april 2009

Dag 57 t.e.m 60 in Graz: plannen, afzeggen, plannen

Verslag dinsdag 31 maart en woensdag 1 april

Vandaag slaag ik er eindelijk in echt vroeg te beginnen lezen. Om acht uur zit ik ijverig aan mijn bureau een Duitse tekst te doorworstelen. Om tien uur wissel ik mijn kamer voor de bib. Ongelofelijk die bib. Je zit daar gewoon in het midden van zo’n oude, klassieke leeszaal te studeren. Er heerst een goede sfeer. Maar om mezelf niet helemaal de das om te doen mijn Duitse teksten ben ik nu toch maar even omgeschakeld naar een Engelse. Rond de middag ga ik thuis eten dan daarna heb ik les. Duitse les! ’t is echt oersaai, te gemakkelijk: het is hetzelfde als ik in de intensivkurs gedaan heb. Zelfs de oefening is hetzelfde! (niet de zinnen maar de vorm en de ‘originaliteit’) Ik erger mij dus twee uur om daarna meteen naar mijn volgende les te gaan… Gelukkig is die wel interessant het gaat over de ongelijkheid en de sociale structuren in Latijns-Amerika. Het eerste half uur geeft een meisje een presentatie in het dialect! Ik versta er niets van en kan niet geloven dat dat kan aan de universiteit. In elk geval, het wordt goedgemaakt door de tweede presentatie die door een Braziliaanse uitwisselingsstudent wordt gegeven en zelfs in het Engels is. ’s Avond kijk ik een beetje tv en schuw het leeswerk :-).

Op woensdag hoopte ik nog eens te gaan lopen maar het weer ziet er weer niet zo stralend uit dus is de optie warm bed veel te gemakkelijk gemaakt. Al sinds het weekend zijn Denisa, Enrique en ik op zoek naar één of twee extra personen die met ons mee naar Salzburg willen rijden. We plannen een tripje, twee dagen, één nacht. Maar de trein is vrij duur, dus willen we een auto huren maar de auto moet dan wel vol geraken. De stress stijgt want we vinden niemand. Sinds gisteren is het dan ook half en half afgezegd… iedereen heeft echt al uitgebreide plannen voor de paasvakantie. Om drie uur heb ik met Radka en Denisa afgesproken om Kaffee und Kuchen te gaan eten/drinken. In een café vlak bij de uni is het elke dag tussen twee en zes ‘Kaffee und Kuchen – happy hour’. Dan krijg je een koffie en een stuk cake voor 2,5 euro. Daar moesten we dus eens gebruik van maken. Voor ik vertrek ons cafébezoek heb ik nog even een online-gesprekje met Denisa.. dat we onze trip dan maar officieel moeten afzeggen. Dat betekent dat mijn eerste vakantie week van vol ineens naar leeg gaat. (want even ging Liselotte naar Graz komen maar dat bleek toch net niet mogelijk voor een menselijke prijs.) In eerste instantie zat mijn vakantie dus lekker vol. Zielig is nu wel hoe ik naar mijn vakantie kijk :-). Denisa zegt mij dat ze wegens gebrek aan mensen in Graz dan ook maar een paar dagen terug naar Tsjechië gaat met Pasen…We plannen nog 1 dag samen naar Wenen te gaan en zij zegt dat ze daarna door zal reizen naar Tsjechië. Omdat ik buiten 1 dag Wenen niets van planning heb flap ik eruit dat ik mee met haar naar Bro (bekende stad in Tsjechië die niet Praag is) kan reizen. Zij kan dan verder naar huis reizen en ik doe een stadbezoekje van 1 dag. Ze reageert heel enthousiast op mijn maffe plan. We zou mij in Bro kunnen rondleiden en dan zouden we bij een vriendin van haar kunnen gaan slapen of we zouden ook nog Olomouc kunnen bezoeken. (ook een studentenstad, zoals Bro, in de buurt van Bro maar iets kleiner en hier woont Denisa.) Omdat alles wat impulsief is besluiten we het bij de Kaffee und Kuchen nog eens te bespreken.

Onderweg naar het café vertelt Denisa mij dat we toch naar Salzburg kunnen gaan want dat de roommate van Enrique mee wil gaat. Met vier geraken we er ook wel uit dus het plan is terug in de running. Enige probleem is dat het ook een Spanjaard is en de vraag is dus nog hoe zeker hij mee gaat… die zuiderlingen zijn daar ‘net’ iets losser in. Het is nu dus wederom wachten om ‘bevestiging’ van die Spanjaard. Omdat Denisa les heeft blijf ik nog wat langer met Radka in het café plakken. Daarna ga ik naar huis en kan mijn huishoudrace beginnen :-). Wasmachine leeghalen die ik voor mijn vertrek gevuld had, en koken! Ik heb grote inkopen gedaan vanmorgen (en lang want ik werd lekker opgenomen omdat de aldi ineens mijn kaart niet wou aannemen en ik dus mijn spullen in de winkel moest laten om dan geld af te halen en dan cash te betalen.) Nuja, al bij al is dat nog goed verlopen. Nu moet ik een massa eten verwerken en kook dus nu twee gerechten op voorrand zodat ik een paar dagen in moet koken maar enkel opwarmen. Het is ook leuker en gemakkelijker om iets groter te maken dan elke dag een éénpersoonsgerecht. Na mijn kooksessie, eet is en ’t is al later als anders. Tijdens het eten begin ik een film te volgen die opgenomen is in Zweden en in het Duits gedubd is. Niet echt hoog niveau dus niet al te moeilijk te volgen.

Verslag donderdag 2 april ’09 en vrijdag 3 april ’09

Vandaag heb ik vroeg les. Tussen de middag krijg ik wel goed nieuws. De trip naar Salzburg gaat officieel door. Over enkele uren wordt de auto en het hostel vastgelegd! Ik moet ondertussen weer terug naar de les. Na mijn eerste les ga ik weer in de bib zitten om de laatste bladzijde van de tekst te doorworstelen die ik voor mijn les ik de namiddag moet voorbereiden. Ik ben alle een echt pro in de bib nu! Sleutel van de locker vragen alle spullen behalve leergerief daarin en ik alle stilte een plekje zoeken in de ‘leeszaal’. Ik moet enkel nog de bibtoiletten zien te vinden. Belevenissen in de bib! Ik ben al blij dat ik ondertussen het lockersysteem en het boekbestel en boekafhaal systeem ken! Na mijn leessessie ben ik nog even thuis gaan eten en dan kon ik alweer naar de les. Wel zalig dat ik zo dichtbij woon! En mijn ‘kleine tolles Fahrrad’ heb! Ik moet er echt eens een foto van nemen. Na de les was het zo heerlijk weer dat ik wel buiten moest zijn. Ik kon dus eindelijk nog eens een rondje lopen. En nog wel in T-shirt! ’s Avonds is er een feestje van Chris in zijn studentenheim. Hij heeft wat mensen uitgenodigd en de kelder gereserveerd (typisch concept: feestjes im Keller!). Het was wel echt ongelofelijk ver weg. Ik fietste er samen met Radka naar toe en we hebben echt langer als een half uur gefietst denk ik! En Graz doorkruisen kost je normaal maar een klein halfuurtje met de fiets! Maar het feestje was de moeite waard. Veel mensen bekenden en onbekenden. Enkel nadeel dat het een beetje laat is geworden en ik weer moest opstaan voor de les. Ach ja, met drie uur slaap, koffie en een redbull ben ik de dag toch doorgekomen :). Je kan maar één keer op erasmus zijn eh! Het was alleen wel een stomme samenloop dat ik net vandaag van tien tot half één en daarna nog eens van half twee tot half drie een Seminar had. Maar ik heb alles kunnen volgen dus no worries. In de namiddag deed ik nog een dutje en daarna heb ik samen met twee kotgenoten op het balkon van de zon genoten. Een mooi begin van de vakantie. Al voelt het niet echt zo aan. Want het is buiten de teksten en de lessen altijd een beetje vakantie hier! Na het avondeten ga ik nog even naar Denisa om concreet onze planning voor Salzburg te overlopen! Morgen al! Ze komen mij tussen negen en tien oppikken en dan zijn we hopelijk voor de middag in Salzburg! Vandaag heb ik nog andere maffe plannen vastgelegd. Tsjechië!! Zondagavond kom ik terug van Salzburg. Maandagmorgen vertrek ik dan weer op de volgende trip! We nemen de trein recht naar Brno want Wenen kunnen we altijd nog bezoeken. We komen daar dan op de middag aan. Dan bezoeken we in de namiddag Brno. We kunnen logeren bij een vriendin van Denisa en de volgende dag(dinsdag) rijden we naar Olomouc. Bezoeken dat ook en slapen dan bij Denisa thuis. De dag daarop(woendag), neem ik van Olomouc de trein terug naar huis. Maar nu ik erover nadenk. Ik denk dat we twee dagen in Olomouc zullen doorbrengen want volgens Denisa’s planning zou ik pas donderdag terug naar graz rijden. Ik zou van 11h tot 17h onderweg zijn. Dan heb ik nog één nacht in mijn eigen bedje in Graz en vrijdagavond moet ik de nachttrein al nemen naar Zurich! Jaja, het wordt nog ingewikkeld! Maar ik ben blij dat ik nog in Tsjechië geraak! Maar, kleine paniek! Ik moet cadeaus meenemen voor de gastvrijheid! Paniek! Want ik moet dan Oostenrijkse dingen verzinnen ofzo. Sja, als de zorgen daarover moeten gaan, mag ik niet klagen denk ik ;-). So enjoy the beginning of the holidays in Belgium! Viel Spass! Gutes Familienparty! Eet een stuk taart op mijn gezondheid!Steirische Grüβe! X

1 opmerking:

  1. Hoi Tine
    1 april in Oostenrijk. Daar schijnen aprilgrappen ook niet zo populair meer. Je hebt er toch geen opgemerkt. Hier al evenmin. Het familiefeestje was prima: Ann, Lieven & kinderen, Eric, Olivia & 3 jongens, David, Christel, Rob & kinderen, Els, Levi, Tom, Ingrid. Linzer en Schwarzwald Torte op het programma. Chicken Tikka en lasagna vooraf. Die chicken tikka is een goede kooktip. Vraag maar aan mama.

    BeantwoordenVerwijderen