vrijdag 13 februari 2009

Dag 10 in Graz

00.10 - verslag donderdag 12/02/09

Momenteel zit ik in de woonkamer. Iedereen passeert hier om naar de keuken, het toilet, of naar buiten te gaan. Voor de rest is het best gezellig. Vandaag ben ik gewoon opgestaan in mijn ‘eigen kamer’. Ik heb daar dan weer mijn spullen gepakt want vanavond moet er iemand anders in. Om negen uur was het les en ’t was weer een hele dag. De voormiddag was gewoon een lied van Falco, waar we véél te lang bij hebben stilgestaan. De namiddag was een uitstap dus dat was wel leuk voor de afwisseling. Nu weet ik weer wat meer over de geschiedenis van Graz. De leraar heeft een beetje gids gespeeld maar ’t was eigenlijk een heel kort. ’t Was dan ook echt berenkoud vandaag. Na de les zijn we met z’n vieren nog op zoek gegaan naar een bepaald café waar je goedkoop kan eten en drinken (één meisje wou iets eten). We kwamen in een klassiek studentencafé van hier terecht. Er zijn er zo ongeveer vier in Graz en het is best gezellig, er hangt een aangename sfeer en het is gevuld met studenten. De formule: een kaart waarop je kan aanvinken welke pizza (groot, klein, mini) je wil en dan kan je de ingrediënten aanvinken die je er op wil. Dezelfde formule hebben ze voor toast, salades en ovenaardappelen. Een grote pizza kost 6,30 en dat krijg je echt niet op. (zelfs niet als je een maaltijd overslaat, believe me, I tried. Ik daag u uit!) In elk geval we kwamen we daar met z’n vieren terecht. Ik herontdekte na een aantal weken de zalige smaak van een goeie expresso en kreeg er zelfs een gratis glas water bij. (ook normaal hier: gratis Leitungswasser) Met vier zaten we daar dus: de Portugese Sara, Franse Carole, de Tsjechische Denisa en ik. (Die twee eersten heb ik al eerder vermeld) We hebben daar vrij lang zitten praten en ’t was echt heel gezellig. Het resultaat: ik ga dit weekend naar Ljubljana! Ik ben echt twee uur ‘exited’ geweest. Mijn eerste erasmusuitstap! Ik heb er echt veel zin in. De Tsjechische had het al gepland met drie andere en we hebben ons erbij aan gesloten. We vertrekken zaterdag om half zeven en zondagavond komen we terug. Dat hele weekend zal me amper 60euro kosten. :) Jiha! That’s why I am here! Ook om andere dingen natuurlijk. ;-)
Nadat het cafeetje ben ik met Carole en Sara naar de Hauptbahnhof gegaan om een reductiekaart te kopen voor de trein. (dan krijg je 50% op elke rit in Oostenrijk geboekt. En het kost 20€, dus das al de moeite eh.) Onderweg kwamen we nog iemand van onze les tegen, Katherine uit de USA. Ze is ook ineens mee die voordeelkaart gaan kopen. De voordeelkaart hebben we nodig om met de trein naar Ljubljana te gaan. Daar slapen we in een hostel. Na de Hauptbahnhof ben ik meteen naar huis gegaan en beginnen eten en koken en eten, ik stierf van de honger! Daarna heb ik eindelijk wat gezeten, tv gekeken, gebabbeld en begonnen in een Duits boek, Das Parfum! Ik heb al zin om verder te lezen. Is het origineel in het Duits? Ik vind het in elk geval leuk om het in het Duits te lezen (zei ze na twee pagina’s) … Zo, dat was het voor vandaag! Ondertussen heb ik een kamer want het meisje, Maria, is ziek geworden en is bij haar ouders gaan slapen. Slaapwel! X
Tine

ps: als Liselotte deze blog leest: gelukkige verjaardag! XXX

3 opmerkingen:

  1. Hallo Tine
    Veel plezier tijdens het weekend in Ljubljana. Mocht je folders over busreizen / vliegreizen / containertransport ... vinden tussen Ljublana en België, dan mag je die info doorgeven. Ik ben nog op zoek naar vervoer voor een groep van 23 op 20 april (terug op 24 april)
    Voor die pizza's van 6.30 EUR brengen we binnenkort geheim wapen Toon mee.
    Patrick Süskind schreef das Parfum in het Duits.
    Groeten aan de draak van Ljubljana en een prettig weekend.
    Papa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dank u Tinie!
    ja, ik ben hier met veel plezier je blog aan 't lezen!
    uw tijdelijke kamer zag er mooi uit!
    tot skype!!!
    Lizzy

    BeantwoordenVerwijderen