woensdag 11 februari 2009

Dag 9 in Graz

23.50h - verslag woensdag 11/02/2009

Ik had met wekker om vijf voor zeven gezet zodat ik rustig kon opstaan. Ik was dus een beetje aan het soezen toen ik om zeven uur de kerktoren hoorde luiden. Zalig! Even later stond ik op. Heel de ochtendceremonie en dan de les. De les was vandaag niet bijster interessant. We hoorde een Duits lied van Herman van Veen. Op het einde was er een discussie over of een wereld zonder oorlog mogelijk is. Ik kwam daar volledig gefrustreerd buiten. Sommige mensen zeiden echt vlakaf nee zonder dat het hen precies zelfs iets kon schelen. Zoiets als: “het zit nu eenmaal in de mens om elkaar de bestrijden dus we kunnen niet aan oorlog doen.” Ahja, dus miljoenen mensen die afzien en sterven is allemaal geen probleem omdat hen nu eenmaal in de mens zit?! En dan wou de leraar heel de tijd uit ons trekken wat mannen eraan konden doen en wat vrouwen? Is er geen gelijkheid van mannen en vrouwen in Oostenrijk? Er waren ook wel mensen die ideeën en goeie instellingen hadden hoor. Maar ik heb er toch wat over lopen nadenken vandaag. In de namiddag waren we vrij. Ik had niets gepland (zoals gewoonlijk) maar ik had er ook geen behoefte aan. Gewoon rustig op mijn kamer zitten. (die ik morgen niet meer heb) Ik heb een paar artikels gelezen in het Duits, heb wat opzoekingswerk gedaan over Duits volgen ik de loop van het jaar en een klein dutje gedaan. Heerlijk woensdag! ’s Avonds had ik afgespoken met die drie Portugese meisjes. Om half negen stond ik dus op jakominiplatz, en toen dacht ik … oh, nee zuiderse stiptheid, maar het viel gelukkig wel mee. Met z’n vieren zijn we iets gaan drinken in een bar. Ze kenden het van naam en wilden er per se naar toe dus na wat ik die buurt rond te lopen en twee keer vragen zijn we er geraakt. ’t Was wel de moeite. Een gezellige bar ik de kelder, veel hout en het had wel iets. De Portugese meisjes waren vol lof over het amusement in hun land maar konden anderzijds ook de ongelofelijke problemen vertellen. ’t Was echt een tof en grappig gesprek. Ik heb met één van de drie vrijdag afgesproken om naar een tweedehandswinkel te gaan. Dan kan ik wat spulletjes kopen voor mijn kot. Een spiegel bijvoorbeeld want dat hangt hier niet in de kamer. Ik ben nieuwsgierig. Morgen moet ik echt bellen voor de fiets… vandaag vergat ik de telefoonnummer te vragen van Caroles huisbaas die fietsen verkoopt. Voila, een korter verslag maar ik heb genoten van het hier zijn. ;-)
Tot schrijfs Tschüss!
Tine

3 opmerkingen:

  1. Hallo Tine
    Je schijnt je goed te amuseren en tegen volgende week ken je de helft van Graz en met de andere helft ben je wel op café geweest.
    Wij wachten op bevestiging voor een appartement voor 4 nachten; appartement Wimmer. Het zou op 150 m ten zuiden van het Hauptbahnhof moeten liggen. Morgen weten we meer.
    Waar gaan de Grazers skiën? Kun je dat eens vragen, dan kunnen we al wat opzoeken.
    Groeten
    Papa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Correctie: een appartement voor 5 nachten (zo, ma, di, wo, do) Vrijdag rijden we richting thuis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, ik had daarnet een hele reactie getypt op jou reactie maar die lijkt niet te verschijnen. Bizar... Poging twee:
    dat appartement klinkt wel goed. De Hauptbahnhof is goed bereikbaar, veel supermarkten in die buurt, trams en bussen. Te voet is het een half uurtje stappen naar het centrum denk ik. Over skiën zal ik eens rondvragen. Ik weet wel dat je je materiaal in de stad moet huren, dat gaat niet in het skigebied zelf. Ik duim mee voor het appartement. Tot blogs!

    BeantwoordenVerwijderen