vrijdag 20 februari 2009

Dag 17 in Graz

verslag donderdag 19 februari 2009

Donderdag, laatste lesdag Duitse les want morgen is het examen. Een beetje moe van de iets kortere nacht sta ik op om naar de les te gaan. Met een blauwe hemel en de zon in de straten kan ik weer naar de uni wandelen. De uitdrukking: de ochtendstond heeft goud in de mond zou je hier toch alledaagser kunnen noemen als in België. In de namiddag hebben we om 13h weer informatie van de universiteit. Vandaag gaat het over hoe we ons moeten registreren voor de verschillende lessen die we willen volgen. Het is een heel online systeem waarbij we ons voor elk vak moeten inschrijven. We hebben ook een blad gekregen met een afspraak met de ‘academic adviser’ van ieders studiegebied. Zij moeten ons dan helpen met de meer inhoudgerichte kant van de vakken die we willen kiezen. Het enige minpuntje is dat de afspraken met de academic advisors NA de deadline voor de inschrijving voor de vakken valt. De informatie zelf duurt gelukkig niet zo lang als gisteren. Rond twee uur, half drie kunnen we alweer vertrekken. Ik loop samen met Sara naar huis en we besluiten nog een koffietje te gaan drinken samen. Zij heeft ook nog niet geluncht dus we gaan naar Posaune, één van de vier pizzaplaces. Als we daar binnenkomen zien we Denisa samen met een Tsjechische vriend aan een tafeltje zitten. We gaan met z’n vieren aan een groter tafeltje zitten en hebben een gezellige en grappige babbel. Altijd leuk om zoiets nog te doen voor je op je eentje naar huis gaat. Na een uurtje gaan we allemaal naar huis. Als ik thuis aankom, in mijn tijdelijke, onaangename kamer naast de keuken krijg ik te horen dat we vanavond uitgebreid samen eten en ook samen koken.. omdat Achim morgen op zijn wereldreis vertrekt. Daar gaat mijn plan om mijn notities door te nemen en mijn examen voor te bereiden. Ik tel nu echt al de uren af voor ik mijn kamer heb want van dit kamperen heb ik nu wel genoeg. Misschien is het vooral het gebrek aan privacy. Rond zes uur begint het koken, lasagne, chocolademousse en een salade, veel Duits en snel en dialect, ik versta er niet altijd veel van. Om 21h-21.30h gaan we uiteindelijk aan tafel. Ik ben nu al doodmoe. Het eten is gezellig maar ik ben moe en hou mij op de achtergrond. Ik versta er toch niet veel van vandaag. Rond half twaalf kan ik nog even mijn cursus doorbladeren maar ik ben zo moe dat ik toch maar snel ga slapen. ’s Morgens sta ik iets voor zeven op om te kunnen douchen en ook nog wat door te nemen van wat we gezien hebben in die drie weken. …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten