vrijdag 27 februari 2009

Dag 21, 22, 23, 24 in Graz

verslag maandag 23/02, dinsdag 24/02, woendag 25/02, donderdag 26/02

Ik heb er een kleine vakantie op zitten. Ik had ook officieel vakantie (alle universiteitsstudenten, niet de scholen, die hadden vorige week). In elk geval kwam mijn vakantie perfect overeen met krokus. Zondagavond kwamen mama, papa, Toon, Lotte en Stefan dus aan. Daar was ik vorige keer gebleven. Maandag deden we een verkennende wandeling door de stad met pogingen van mijner wegen deze wandeling zo gegidst mogelijk te maken. ’s Morgens gingen Stefan en ik in het gezellige stadscentrum ontbijten. De rest beklom Schlossberg en we spraken af samen voor de middag te eten en van daaruit de tocht te beginnen. We gingen met de tram naar het centrum, eerste werk: toeristische dienst. Van daar deden we de klassiekers: mausoleum, kerk, oude gebouwen, dubbele wenteltrap, … Tegen de avond gingen we terug naar het appartement. Daar aten we samen en Stefan en ik gingen achteraf nog iets drinken. Een mooie toeristendag. Dinsdag bezochten we het murinsel (een moderne brug over de rivier de mur, je kan er ook een koffie drinken want het is een café op het water), dat had ik zelf ook nog niet bekeken (opgespaard voor nu). We zagen vandaag ook de universiteit. (das een oud en reusachtig gebouw) (ik had een gesprek met mijn academic advisor over de vakken die ik zou nemen.) Stefan en ik beklommen Schlossberg. We wilden het stadsmuseum bezoeken maar het was uitzonderlijk gesloten omdat het Faschendinstag was. (carnaval) We keken dan maar naar de carnavalsstoet, grappig en een volksfeest maar niet te vergelijken met de echte carnavalssteden. Daarna warmden we even op en gingen we naar Ikea! Jaja, geen familieuitstap zonder ikeavermelding. Ik moest nog een bureau en een paar kleine dingen voor op mijn kot hebben. Het wordt helemaal mijn ding! Ik krijg zaterdag ook een zetel (waar je ook een bed van kunt maken). Vorige vrijdag kon ik een salontafel van mijn medebewoner krijgen dus ’t is alles erop en eraan. :-) Ik heb een ‘living’gedeelte beneden en ik slaap boven (duplex). Maar we waren in Ikea gebleven. Uiteraard een top-uitstap. We waren waardige toeristen in de Oostenrijkse Ikea en konden het zelfs niet laten frieten met ballekes te eten. Voldaan en met bureau gingen we weer, via mijn kot, naar het appartement. Stefan en ik bouwden de bureau :-) en daarna gingen we avondeten op het appartement. ’s Avonds was het Stammtisch voor alle Erasmusstudenten in de Propeller (zoals elke dinsdag, om de twee weken). Stefan ging mee en deed zijn intrede in de Erasmuswereld. We bleven niet lang want de volgende dag gingen we skiën en ik ging vooral om zes uur op staan. Ik moest me voor het skiën nog inschrijven voor de sport. Er is hier super veel keuze, het is goedkoop en heel gegeerd. Dus je moet er als de kippen bij zijn. Een paar andere meisjes zeiden mij dat ze er om zeven uur gingen staan, om om acht uur als eerst binnen te kunnen en te registreren. Ik ben zo zot om mee te doen. Want hier komt het toppunt: ik ben niet ingeschreven. Ik was er om zeven uur, wachtte tot acht, ging binnen met formulier en ik mocht met datzelfde formulier weer naar buiten lopen want mijn keuze zat vol. Ik wou badminton voor beginners doen. En ze hadden geen plaatsen vrij gehouden voor erasmusstudenten! De gevorderde ga ik niet proberen, dan moet je laten zien wat je kan en dan kiezen ze je of niet, het kost dubbel zo veel en is twee en een half uur per week (aan één stuk, iets te lang naar mijn goesting). Ik zal dus gewoon wel lopen. Ik heb mijn loopschoenen hier nu toch. Én een ipod, én een rustige buurt dus de situatie kan niet beter. In elk geval, om kwart na acht staan Stefan voor de uni en nemen we samen de bus naar het appartement. We ontbijten daar en vertrekken om negen uur naar het skigebied! We gaan skiën in Slovenië. De sneeuw ligt super, de pistes zijn rustig en het is zonnig. Zalig dus! ’s Middag picknicken we en drinken een warme chocomelk, vakantie! ’s Avonds rijden we terug naar Graz (skigebied ligt op twee uur rijden ongeveer). Mama heeft het eten al gemaakt, we hebben ook niet veel tijd want om half acht moeten we in de Opera zijn. We gaan naar het ballet van het zwanenmeer kijken. Het valt een beetje tegen maar ’t is toch ontspannend, een heel andere wending na zo’n dagje Skifahren… Nadien vinden we een gezellig café voor een kleine nabespreking :-) Neenee, we drinken gewoon iets, die nabespreking hadden we in de pauze van het ballet al gefixt. :-). Nadien splitsen we op. Richting kot en richting appartement. (Het appertement was echt super trouwens, ruim, proper, goed uitgerust. Als iemand ooit iets zou willen huren in Graz, ask papa ;) ) De volgende morgen kan in uitslapen tot acht uur (tegenover zes uur is dat al de moeite). We gaan terug skiën in Slovenië. Alleen doen we nu een ander deel van het skigebied. Hier zijn iets meer pistes, wat het wel leuker maakt. We picknicken weer in de zon, ontdekken de beste pizza’s van heel de streek hier en sluiten met een stukje van zo’n pizza af, bij sluiting van de pistes om vier uur. Daarna rijden we weer naar Graz. Stefan en ik gaan samen iets eten en na wat zoeken en rondlopen komen we uiteindelijk echt in het allerbeste terecht. Het is een Indisch restaurant en het eten is echt typisch Indisch en heerlijk klaar gemaakt. Als je ooit een goei Indisch restaurant zoekt :-).
Voila, vier dagen, echt vakantie in mijn eigen thuisstad voor een half jaar. Ciao! (dat zeggen hier alle jongeren als ze vertrekken of als je zelf weggaat.) X

Geen opmerkingen:

Een reactie posten