zaterdag 7 maart 2009

Dag 31 en 32 in Graz

Verslag donderdag 5/03 en vrijdag 6/02

Regen als ik wakker wordt. Grijs en regen, zo immens grijs en tot al de hele week het is echt om depressief te worden. Ik heb vandaag (overdag toch niet) niet echt plannen maar vind dat precies niet zo erg. Het is echt geen weer om buiten te komen. In de namiddag moet ik uiteindelijk wel. ik heb morgen mensen uitgenodigd om taart te komen eten dus ik moet de ingrediënten gaan bijeenzoeken en dan moet ik ook een massa gewone inkopen doen want dat heb ik deze week nog niet gedaan en ik ben nu toch wel vrij uitgeput aan het geraken van levensmiddelen. Ik fiets door de regen, doe twee supermarkten en kom overbeladen aan ‘lebensmiddel’ terug thuis. Dan moet ik vrij vroeg eten want om half acht moet ik al bij Denisa en Radka zijn. We gaan samen naar een preparty bij Elena thuis. Daarna is het thé big Erasmusparty! :-) De opening van het zomer-erasmussemester, maar ik heb er wel zin in en doe mijn zondaagse tenue aan. ;-) De préparty is wel gezellig. Elena uit Finland is hier samen met haar vriend op erasmus, ze hebben met z’n twee een soort studio, enkel de badkamer is wel op de gang, maar het is wel groot. Daarna trekken we met een groep van meer als tien mensen denk ik richting feestje. Daar aangekomen blijkt het een echte ‘club’ te zijn. Geen ‘pub’, geen ‘bar’. Eindelijk! In de loop van de avond wordt het wel iets té druk en té vol maar al bij al is het een heel erg geslaagd feestje. Ik heb me geamuseerd en het was precies wat ik nog een nodig had :).

Vrijdag, een beetje uitslapen van het feestje maar ik moet nog op zoek naar een springvorm voor mijn taart en om 12h moet ik op de uni zijn voor de officiële verwelkoming van de internationale studenten door de rector. Ik ga (door de regen) langs Schlecker voor de bakvorm maar zonder succes. Dan maar naar de uni (door de regen) voor de verwelkoming. Ik heb mijn ontbijt speciaal tot nu uitgesteld want het zou met een ‘buffet’ zijn. Na twee welkomswoordjes mogen we aan het eetgedeelte beginnen. Blij dat ik nog niet gegeten heb! Er zijn echt heerlijke broodjes/hapjes. En veel. En er is ook een dessertbuffet. Allemaal Oosterijkse stukjes taart! Supér. Enkel de Sachertorte (of zoiets) is op tegen dat ik daaraan begin. Er zijn ook versschillende soorten sap en koffie en thee. Een mooie lunch (brunch) vind ik. Op deze receptie loop ik Nederlanders tegen het lijf. Wel leuk eigenlijk, het eerste Graz gesprek in het Nederlands. Het doet me eigenlijk wel goed. Zo eens praten zonder nadenken, zonder zoeken, zonder woorden ontwijken. (in het engels gaat dat ook wel maar als je de hele tijd wisselt tussen Engels en Duits wordt het toch verwarrend. Ik kom dan niet meer op simpele Engelse woorden bijvoorbeeld omdat ze alleen in het Duits en mij opkomen. Het lijkt wel of mijn Engels achteruitgaat door het Duits. Maar das gewoon omdat het wisselen verwarring strooit.) Het buffet dus, een erg sociale gebeurtenis, je loopt veel mensen (weer) tegen het lijf en dat bij lekker eten. Daar kunnen andere universiteiten nog iets van leren! Ik denk niet dat ze dit in Antwerpen doen voor hun Erasmussers. Na het buffet loop ik meteen naar een huishoudartikelenwinkel die mijn huisgenoot mij heeft getipt voor ik naar de uni vertrok. (weer door de regen, en ben nu toch nat dus ik kan evengoed tien minuten verderlopen en dan terug naar huis). Ik heb succes! Ik vind een springvorm van de juiste grote! Terug thuis maak ik meteen de taart. Hij moet immers nog drie uur in de ijskast. Terwijl de Kuhlschrank zijn werk doet, ruim ik mijn kamer op, poets ik een beetje want ik moet toch een nette (zowel in de Duitse als in de Nederlandse betekenis) indruk maken op mijn gasten.
Om acht uur zijn mijn gasten er. We hebben een gezellige avond. Eten chocoladetaart, drinken Duvel, jaja, Belgische chocolode, belgisch bier. Het valt in de smaak! We zijn met z’n vier maar ik heb wel bewust geen massa mensen uitgenodigd. Nadien was ik nog af en schrijf ik dit hier. Ik heb erg genoten van de laatse … 48uur. Veel mensen ontmoet, mij geamuseerd met de mensen hier, goei feestje, gezelligheid, ik kreeg vandaag zelfs complimenten van mijn huisgenoot omdat ik er zo goed uit zag. Wat heeft een mens nog meer nodig! Geniet van het BELGISCHE weer, hier voorspellen ze nog een week langer regen! voor de rest geniet ik wel van hier :-). Kuskus.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Tine
    Oostenrijks brunchen met taartjes, springvormen voor chocoladetaart, karaoke, erasmusparty, kotfeestjes, zoektochten naar goede cafés, eens gaan skiën, reizen plannen ... Gaat het daar een beetje?
    Vanaf maandag zul je wel anders piepen. Geniet dus van het laatste presemesterweekend. Veel succes met de Grazvakken op de uni.
    Papa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja! Ik plan een reis naar Budapest! ;-) Dat wou ik al van het begin. Er is nu een speciale aanbieding met de trein dus 't is een buitenkans.. we plannen over twee weken te gaan met een klein groepje. Maandag inderdaad de eerste les! Spannend!

    BeantwoordenVerwijderen