maandag 23 maart 2009

Dag 47 in Budapest

Verslag zaterdag 21 maart ’09

We staan vroeg op om te ontbijten en op tijd aan onze lange toeristische dag te beginnen. De Hostelman wil ons terug helpen met de planning van de dag. Als hij hoort dat we gisteren zijn plan niet helemaal gevolgd hebben is hij op z’n teen getrapt en volgens hem kunnen we daardoor vandaag niet rond geraken … we zullen wel zien! Ik ben er in elk geval van overtuigd dat het een mogelijk plan is. We vertrekken en nemen ineens ons zwemgerief mee. Op het einde van de dag willen we een Spa bezoeken, een toeristische attractie als een andere hier en dus ook voor ons een must. We beginnen de dag met een wandeling in Buda, het oude deel van de stad, met heuvels, aan de andere kant van de rivier. Hier lopen we echt tussen de andere toeristen, worden we aangesproken door een schraale opdringerige man die beweerd dat hij een officiële gids is en ons rond wil leiden in dit deel. Niet dus, alleen al zijn handen die wat bloeden en zijn voorkomen zijn genoeg om snel van hem af te geraken. Dat lukt niet helemaal want als Radka hem onderbreekt wordt hij al vijandig. Foute boel hier. We geraken gelukkig na vijf minuutjes toch van hem af. Ik hoor voor het eerst sinds mijn vertrek Vlaams (van anderen dan bekenden), ’t is zelfs Antwerps. Het oude deel van de stad bestaat een een groot kasteel, een kerk, oudere mooie straten en toeristen. We trekken massa’s foto’s, bezoeken de kerk en na een mooie wandeling steken we via een andere brug de rivier weer over naar Pest, de andere kant van de rivier. We eten hier voor de middag en proberen nadien nog de grote overdekte markt te halen. Die duurt volgens onze reisgids tot vier uur. Als we daar aankomen mogen we echter niet meer binnen. Blijkt dat hij maar tot drie uur duurt. Echt zonde, want ik had er wel wat op gerekend, van achter de tralies kijken we nog even binnen en besluiten dan richting Sparesort te wandelen. Dat ligt aan de andere kant van de stad. Het oude deel van Pest zagen we grotendeels al gisterenavond dus dat gaan we misschien zondag nog eens bij daglicht bekijken. Bij het Sparesort, waar we en uur naar toe stappen, zijn nog wat andere bezienswaardige gebouwen. Een grote triomfboog, iets concertzaalachtig dat reusachtig is en in het stadspark zelf ligt buiten het Sparesort ook nog een sprookjesachtig kasteel. We bezichtigen het allemaal en rond vijf uur gaan we naar de Spa. Het blijken drie grote zwembaden buiten te zijn. Het middelste heeft de temperatuur van een gewoon Olympisch bad. Het is ook eerder een baantjestrekzwembad. Het linkse zwembad is wat warmer, heeft bubbels en zo’n ronde wildwaterbaan waarin je door stroom wordt voortgeduwd. Hier zitten we eventjes in maar ik heb het toch niet zo warm hier. Even later blijkt dat er nog een derde bad is, dat echt super warm is, 40 graden denk ik. Das echt heerlijk. Geen koud meer, zo warm dat je af en toe zelfs half uit het water moest komen. Later bleek nog dat er binnen echt nog een stuk of twintig kleine zwembaden waren. Allemaal andere temperaturen, van ijskoud tot heet, allemaal met van dat echt (stinkend) bronwater. Zot wel, maar dat ontdekten we pas op het einde dus die hebben we niet echt allemaal kunnen uitproberen :-). Rond half acht staan we weer, helemaal gereinigd, voor het gebouw van de Spa. We zijn er wel allemaal moe van geworden dus besluiten we de metro terug naar het Hostel te nemen. (dan zijn we ook al een Hongaarse-metro-ervaring rijker) We stappen af bij de opera, gaan het gebouw ook even binnen en alleen de foyer al ziet er prachtig uit. Dan lopen we terug naar het Hostel. Het avondeten gaan we zelf koken. We dachten (ik had dat op een bord zien staan) dat de Tesco 24 uur open was maar degene die in de buurt is is net niet 24 uur open.. niet dat we er geraakt zijn maar dat wisten ze ons te vertellen als we de weg vroegen. In het hostel wijst de hostel man ons de weg naar een 24uren shop achter de hoek, handig maar wel allemaal iets duurder. Ach ja, alles is hier toch veel goedkoper dus daar mogen we niet over piekeren. We koken pasta mer spaghetti saus en drinken wat. Tegen dat we gedaan hebben met eten is het al half elf. Rond elf uur, half twaalf, gaan we, terug in form, mee met de twee Australiërs. Zij kennen de café en clubs in de buurt al en wijzen ons de weg. We zien een café, een club/café die reusachtig veel plaats heeft en toch overal nog gezellig is en eindigen terug in het eerst café dat vlak bij het Hostel is. We hebben een leuke, grappige en lange avond! Met een veel goedkoop Hongaars bier in de maag en een goed gevoel voor oriëntatie van mijner ’twegen geraken we terug in het Hostel. (de Australiër die ons heen had gebracht had net iets teveel gedronken om ons ook op dezelfde vlotte wijze terug te brengen :-) ). Aangekomen in het hostel vallen we één voor één als blokken in slaap.

1. De metro van Boedapest zou (op één na, Londen) de oudste van de wereld zijn ... Naar eigen zeggen.