maandag 9 maart 2009

Dag 34 in Graz

Verslag zondag 8 februari 09

Zondag! En meer nog: een zonnige zondag! Stralende zon en heerlijk warm. Rond de middag ga ik lopen en ik loop echt een prachtig parcours. Ik loop recht de stad uit, de andere richting als het centrum. Zo loop in recht op recht zowat een half uur. Ik loop van de woonwijk net achter waar ik woon naar een wijk die eruit ziet als Oelegem ofzo. Volgebouwd maar alleenstaande huizen met een tuin helemaal ronddomrond. Soms geen voetpad meer maar eerder berm. Dan draai ik terug en loop weer richting stad via een fietser-wandelpad van zo’n meter breed. Zalig rustig. Ik loop langs een grasveldje, achtertuintjes, een akker en constant naast een klein beekje dat goed stroomt en erg Ardens aandoet. En dan amper een half uur van het centrum van de tweede stad van Oostenrijk. De zon is warm en de vogels fluiten. Ik kan me niets beters voorstellen dan dit looptochtje. Ik wordt onderweg nog opgebeld of ik mee wil gaan wandelen. Maar dat ga ik niet halen. Ik moet ook nog een winkel zoeken (want kocht gisteren niet genoeg ingrediënten) en dan mijn Belgisch gerecht nog bereiden. Het worden worstenbroodjes. Ik vond op internet dat dat uit Antwerpen komt en dan kan ik ineens het verhaal van verloren maandag vertellen. Voor de winkel moet ik helemaal naar het station fietsen. (dan moet je rand het centrum en dat duurt toch wel zo’n 25minuten.. ’t is aan de andere kant van ’t centrum dan dat ik woon) Die belachelijk kleine winkeltjes hier in de buurt blijken, zoals verwacht, niet te hebben wat ik zoek. Ik de Spar aan de Hauptbahnhof vind ik wat ik nodig heb: eieren, gehakt en nootmuskaat. Thuisgekomen begin ik er meteen aan, zet het in de oven, haal het er weer uit en vertrek met het toch wel vrij geslaagde experiment naar het kot waar we hebben afgesproken. Het is erg vol en er is ongelofelijk veel eten. In totaal zijn er dan ook meer dan 25 mensen. Ik maak het niet te laat want morgen heb ik mijn eerste les! ’t is wel weer een gezellige avond geweest en er zijn weer plannen voor een nieuw reisje uitgewisseld! Budapest in het vooruitzicht! Gute Nacht. X

1 opmerking:

  1. Prima idee die worstenbroodjes. Dan kan het verhaal van Verloren Maandag er ook bij. Andere gerechten voor Antwerpen? Antwerpse handjes (ook met verhaal), Filet d' Anvers (gerookt vlees), roggeverdommeke (grof broodje en rozijnen), gezoden worst (ook geserveerd in café Quinten Matsijs, de oudste kroeg van de Benelux, De Koninck, jenever, elexir. Zijn neuzekes typisch of vind je ze ook in Graz? Een taart met boon voor Driekoningen, pruimenvlaai op aswoensdag, pannenkoeken met Lichtmis ...
    Ondanks dat alles wordt het hier vanavond toch spaghetti ;-)

    BeantwoordenVerwijderen