woensdag 25 maart 2009

Dag 48 in Budapest (-> Graz)

Verslag zondag 22 maart ’09

Vandaag staan we een klein uurtje later op als gisteren. Iets na tien zijn we dan ook uit het Hostel en weer onderweg. Radka en ik op kop, kaartlezen, een plan voor de dag. De jongens (vandaag nog 1 meer want de Australische jongen van het hostel is ook meegekomen) erachteraan zonder te weten naar waar ze gaan. We willen eerst een markt bezoeken. We hebben wel echt moeten zoeken voor een marktje op zondag maar omdat dat toch een typische zondagse activiteit is wilden we dat er wel bij. Na vrij lang stappen (tot in het Budadeel) komen we aan bij het gebouw. Het is een mooi groot gebouw zoals de foto die ik zag op internet bij de zoektocht naar een markt. Het gebouw staat recht over het parlement aan de andere zijde van de rivier. Wel mooi. We komen dichter en gaan binnen… en wat blijkt… het is een spar!!! Het ziet eruit alsof er vroeger wel een overdekte markt was maar nu is het een eenvoudige, alledaagse supermarkt. We gaan toch binnen en kopen er een picknick voor lunch (voor sommigen ontbijt). Daarna steken we de rivier terug over om de grote kerk, stephanskirche, vorm à la dom in Berlijn, te bezoeken. We hebben hem immers enkel bij nacht gezien. Ook overdag ziet hij er dus prachtig uit en binnen is het reusachtig groot. Een heel hoge koepel en veel goud en versiering. Een klein ongeloofwaardig detail: er ligt een rekwisiet in deze kerk, de rechterhand van een heilige (waarschijnlijk Stephan) en om die te kunnen zien moet je twee euro in een bakje gooien en dan gaat er voor twee minuten een licht aan en kan je de ‘hand’ bewonderen. Ongelofelijk! Dat ze dat kunnen toestaan! In een kerk dan nog wel! Na ons bezoek aan de kerk staan er nog een museum op het programma. Het ‘House of terror’, het is een modern, recent museum over de Holocaust en de recente geschiedenis van Hongarije. Veel terreur maar wel interessant en het museum zat ongelofelijk goed ineen. Zeker een aanrader moest je er toevallig in de buurt zijn. :) Na een tijdje in het museum te hebben gespendeerd (het was vrij groot) was het alweer vier uur. We lopen terug richting Hostel waar de auto staat. De auto is nog in goede staat en zonder wielklem dus we kunnen vlot vertrekken. Terug heim! Om half negen komen we terug aan in Graz. Omdat we langs steyergasse rijden zet Chris Radka af. (zij woont in deze straat) Ik stap ook meteen uit want dit is korter wandelen dan de autoverhuur. Ik ben doodmoe van het weekend en de autorit maar moet nog even tien minuten wandelen. Dat gaat echter niet door wanneer ik aan de praat geraak met een Franse jongen, ook erasmus, heb hem al paar keer eerder gesproken, hij komt met een andere groep ook terug van Budapest. Hij moet richting uni rijden en wil mij onderweg wel afzetten. “ik moet mijn Belgische buren toch helpen!” Met die woorden laat ik mij gemakkelijk overtuigen om de laatste tien minuten niet te moeten wandelen. Recht voor mijn deur wordt ik uiteindelijk afgezet! Perfect gewoon. Ik ben doodmoe nu maar heb wel een zalig weekend gehad! Leven de erasmusavonturen! Slaapwel. X

2 opmerkingen:

  1. Twee euro om een hand te zien ... Hier in Antwerpen moet je minstens 2 euro betalen om de kathedraal binnen te komen.
    Ljubljana, Boedapest ... wat volgt? Waarschijnlijk Wenen met een Sint-Stefansdom ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat volgt... grootse plannen maar we zullen wel zien wat er van komt. Het eerstvolgende dat in de lucht hangt is Salzburg. Wenen wil en moet ik ook zeker nog zien maar het lijkt wel of iedereen er al is geweest of nog naar toe gaan met papa's of mama's, broers, zussen, vrienden die ook op erasmus zijn of lieven. Ja, straks moet er nog op mijn eentje naar Wenen! :)

    BeantwoordenVerwijderen